Tällä sivulla vastaamme kysymyksiinne SledGO kevytsähkökulkuneuvosta ja sen käytöstä. Lisää kysymyksiä voit laittaa yhteydenottosivun kautta.
Kyllä, SledGO on suunniteltu ja valmistetaan Oulussa.
Pyrkimys on pitää kuluttajahinta sarjatuotannossa alle 5000€:ssa.
SledGO:ssa ei ole polkimia, koska se ei ole sähköavusteinen kulkuneuvo. SledGO on siis täyssähkökulkuneuvo. Pääosa hallintalaitteista on ohjaustangossa.
Sillä saa ajaa kevyenliikenteen väylillä ja siellä missä polkupyörälläkin.
Sitä koskee samat pysäköintilait kuin polkupyörää.
Mitään pakottavaa ikärajaa ei ole. Suosittelemme, että 7-10-vuotiaat ajavat ainoastaan vanhempiensa kanssa. Sitä vanhemmat voivat liikennesäännöt opittuaan ajaa itse.
Laitteen hankintaa ja käyttöä eivät rasita autovero, vuosittainen ajoneuvovero, käyttövoimavero eikä polttoainevero. Maksat siis laitteesta vain hankintahinnan kuten polkupyörästä. Mitään rekisteröintimaksuja ei ole.
Yksi akun lataus täyteen maksaa n. 15 senttiä. Pysäköintimaksuja, tienkäyttö- ja ruuhkamaksuja, lupamaksuja yms ei ole. Vakuutukseksi riittää kotivakuutus. Koska kyseessä on rekisteröimätön ajoneuvo, voi pysäköintivirhemaksujen saaminen olla vaikeaa ellei mahdotonta.
SledGO ei tarvitse nykyisellään liikennevakuutusta. Suosittelemme kotivakuutusta, jossa on varkaus- ja vastuuvakuutukset.
Pystyy kuljettamaan kaksi aikuista. Lapsia ja tavaraa menee toki painossa saman verran. Peräkärryllä saa lisää kantavuutta.
SledGO:n ulkoasuun pyritään valitsemaan mahdollisimman huomiota herättävät värit. Lisäksi siinä on takaosassa 1,5m korkea viiri mm. autoilijoita varten. Lisäksi SledGO:ssa on heijastimia ja valot. Keulan muotoilu on tehty sellaiseksi, että jalankulkijaan osuessa kohtaus olisi mahdollisimman pehmeä ja vaaraton. SledGO:n matkustajat on suojattu hyvin korin rakenteilla. Kulkuneuvon pysäytyksestä vastaavat tehokkaat levyjarrut. Ohjauksen tarkkuus ja nopeus on väistötilanteessa tärkeä turvallisuustekijä, mikä on todettu myös käytännössä.
Kuten jalankulussa ja pyöräilyssä, on turvallisinta aina itse huomioida isommat tielläliikkujat ja sopeuttaa oma vauhti ja kulkeminen sen mukaan. SledGO:ssa ei ole mitään havainnointia estäviä rakenteita.
Sateella voit käyttää varusteena saatavaa sääsuojaa, joka pitää sinut ja tavarat kuivana. Pohjan tiivis pulkkamaisuus puolestaan estää kuraveden roiskumisen maasta matkustajiin ja tavaroille.
Talvella samainen sääsuoja suojelee tehokkaasti viimalta, kuten myös keulan kate. Helposti irrotettava ja lukittava akku (~5kg) kannattaa tuoda kylmällä lämpimiin sisätiloihin. Kolmipyöräinen rakenne suojelee erinomaisesti kaatumisilta liukkaalla. Sohjo tai lumihanki hankaloittaa SledGO:n kulkemista paljon vähemmän kuin polkupyörääsi.
Huomioi, että SledGO:ssa sinun ei tarvitse tehdä ajaessa fyysistä työtä, mikä kastelee hiellä vaatetuksen sisältä. Sääsuoja ei voi tarttua polkimiin tai ketjuihin, koska sellaisia ei ole.
Tässä yhteydessä kannattaa ensin määritellä "vastaava". Täysin vastaavia ei ole olemassa, eikä tule tuotesuojauksesta johtuen. On kyllä tasapainolautoja, sähköpotkulautoja, sähköpolkupyöriä, kinnereitä, Segwaytä, polkuautoja, mönkijöitä, mopoautoja, mopoja yms., mutta ei vastaavilla ominaisuuksilla varustettua tuotetta.
SledGO:n oleellisiin ominaisuuksiin kuuluu: kolme pyörää ja erittäin stabiili rakenne, umpinainen pohja, avoin päällirakenne, valinnainen sääsuoja, ei huurtuvia laseja, istuin/istuimet, kuljetustila useammalle ihmiselle tai tavaroille, ei polkimia, sähkömoottori, ei turhia painavia rakenteita (lyijyakkuja, vaihteistoja tms), riittävä toimintasäde, rajallista akkukapasiteettia ei tarvitse käyttää yhtään hytin tai ikkunoiden lämmitykseen kylmässä, suunniteltu EU-säädösten mukaiseksi, 25km/h maksiminopeus, 80cm maksimileveys, mahdollisuus ajaa kevyenliikenteenväylillä, vapaus vakuutuksista/ajokorteista jne., eikä tarkoitettu kilpailevien laitteiden tavoin yksinomaan liikuntarajoitteisten käyttöön tai pääasiassa maastokäyttöön.
Kaukoidästä saa kyllä halvalla monenlaista tavaraa, mutta laadun kanssa kannattaa olla tarkkana. Monesti annetut lupaukset eivät täyty ja turvallisuudessakin saattaa olla puutteita. Kaukoidästä tilatessa päälle tulee kuljetuskustannukset ja tullit, jopa mahdolliset polkumyyntitullit (48.5%) sekä arvonlisävero (24%), joten edullisuutta miettiessä nämäkin tulee huomioida. EU:n ulkopuolelta tavaraa tuodessasi sinä olet lisäksi itse maahantuoja siihen kuuluvine vastuineen, joita ovat mm. viallisen tuotteen aiheuttamat vahingot täysimääräisenä (esim. rivitalopalon korvausvatuu, mitä vakuutus ei korvaa). Takuuasioiden hoito Kaukoitään voi tulla jopa monta kertaa kalliimmaksi kuin uusi tuote.
Toki kannattaa myös miettiä, että haluaako luoda työtä Suomeen vai työtä Kaukoitään ja työttömyyttä Suomeen.